Hallitusohjelmassa on kirjaus, jolla tuulivoiman rakentamista Suomessa halutaan edistää. Tuulivoimaa käsittelevä hallitusohjelman kappale ei kuitenkaan kokonaisuudessaan tue tätä päämäärää.
”Tuulivoiman toimintaedellytyksiä kehitetään hallitusohjelman lähtökohtien edellyttämästä sähköntuotannon lisäystarpeesta huolehtien sekä siten, että yhteensovitetaan tuulivoiman sosiaalinen hyväksyttävyys ja investointien toteutumiselle suotuisa toimintaympäristö. Maanomistajien asemaa vahvistetaan.”
- Orpon hallituksen hallitusohjelma
Kuntien itsemääräämisoikeus kaavoituksessa turvaa kuntalaisten mahdollisuuden vaikuttaa matalalla kynnyksellä oman lähiympäristönsä rakentamiseen. On kuntien ja kuntalaisten oman edun mukaista määritellä etäisyyksistä ja kaavoituksesta itselleen sopivalla tavalla. Sääntelyn lisääminen vaikeuttaa hankkeiden sijoittamista niihin kuntiin ja maille, joissa kiinnostusta tuulivoimalle olisi.
Kirjaus, jolla itsemääräämisoikeutta uhataan, liittyy kansallisten etäisyysrajojen määrittelyyn ja käyttöönottoon. Kunnilta ollaan viemässä itsemääräämisoikeus kaavoituksessa ja paikalliselle tuntemukselle rakentamismahdollisuuksista ei anneta arvoa.
Maanomistajien asemaa vahvistava toimi olisi vapaus määritellä etäisyydet mahdollisimman lähellä maanomistajaa itseään. Jos omistajille itselleen ei voi antaa valtaa määrätä omistamiensa alueidensa käytöstä, olisi seuraava askel selkeästi kunnallinen päätöksenteko. Kaavoitus on kuitenkin maanomistajille tuttu prosessi maankäyttöä ohjaavana toimena ja siksi oiva paikka vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Maanomistajia kuullaan aina kaavoitusta suunnitellessa. Maata omistavalla taholla pitää olla mahdollisuus valita, miten maita käytetään tai vuokrata niitä haluamallaan tavalla. Tämä oikeus liittyy läheisesti omaisuudensuojaan, joka takaa, ettei omaa omaisuutta voi estää käyttämästä normaalisti. Lisäsääntelyn asettaminen tuulivoimarakentamiselle voisi siis osaltaan rajoittaa myös maanomistajien oikeuksia.
Kun kunnat vastaavat itse kaavoituksesta, ne voivat ottaa huomioon paikalliset erityispiirteet. Kuntaliiton Tuulivoimamenettelyt kunnassa -opas tarjoaa jo kattavasti tietoa tuulivoimarakentamisen kaavoituksesta kunnille, ja valtakunnalliset säädökset ohjaavat jo nyt kuntien toimintaa tällä alalla. Sääntelyn lisäämistä on kuitenkin harkittava hyvin tarkkaan. Alueelliset tarpeet etäisyyksissä vaihtelevat hyvin paljon ja oikeushenkilöiden välisiä sopimuksia tulisi laissa määritellä vain sellaisiksi, joiksi ne muutenkin päätyisivät. Sopimusvapaudesta ja omaisuudensuojasta on pidettävä kiinni.
Tuulivoimasta saatavat tulot kunnilla ja maanomistajille eivät ole pieniä eikä rakentamista siksi ole reilua rajoittaa valtionhallinnon toimesta turhaan ja paikallisten halujen vastaisesti. Kunnille sijoittuvat tuulivoimalat voivat tuottaa elinkaarensa aikana kiinteistöverotuloja yli 400 000 € / voimala (Suomen tuulivoimayhdistys). Summa riippuu suoraan rakennettujen voimaloiden määrästä, ja ero voi olla jopa 20 000 euroa vuodessa per rakennettu voimala. Tuulivoimaa rakennetaan useimmiten harvaan asutulle alueelle, jossa kärsitään jo nyt elinvoiman häviämisestä. Kun otetaan huomioon kuntien kiristynyt taloustilannekin, nämä tulot ovat merkittäviä. Maanomistajille tuulivoima-alueet tuovat enemmän tuottoa verrattuna saman alueen metsätalouskäyttöön. Tämä johtuu siitä, että maankäyttökorvauksia maksetaan yleensä laajemmin kuin vain tuulivoimalan sijaintipaikan maanomistajalle. Samalla metsätalouskäyttöä voidaan jatkaa tuulivoimapuiston alueella puunpoisto huomioiden.
Kokonaisuus, johon hallitus on puuttumassa, on pyrkimyksiltään hyvä, mutta sen yksityiskohtaiset keinot eivät automaattisesti ole. Jos hallitus jatkaa sääntelyn lisäämistä, uhkaa se tuulivoiman kautta saatavaa elinvoimaa ja tulevaisuuden investointeja, jotka ovat riippuvaisia kestävästä energiantuotannosta.